Hem Tävlingar Sök Medlemmar Registera Logga in  
Trädgårdsplanering
vad ska man tänka på när man ska sätta ihop en ny trädgård?

Konversationen startad av: hooneeymoon   Startade: 05-05-2008 15:03    Svar: 7
  må, 05 maj 2008, 15:03
hooneeymoon är inte online. senast aktiv: 2010-01-05 13:10:54 hooneeymoon

Top 150 meddelanden
Registrerad 05-02-2008
Meddelanden 5
 vad ska man tänka på när man ska sätta ihop en ny trädgård?
jag och min sambo har nyss köpt ett hus, men en relativt stor tomt(1700kvm) och jag skulle behöva lite tips om hur man kan sätta ihop en trädgård så att det blir snyggt men det får inte bli för mycket. för det enda som finns planterat på tomten är 3 eller 4 fruktträd. blir tacksam för alla svar som jag får SmileParadise

må, 12 maj 2008, 23:36
zanetka är inte online. senast aktiv: 2008-05-23 13:11:50 zanetka

Top 75 meddelanden
Registrerad 05-12-2008
Arlöv, Skåne + stugan i Söråker/härnösand
Meddelanden 9
 Sv: vad ska man tänka på när man ska sätta ihop en ny trädgård?
Inte för många olika arter av växter, däremot kan det vara trevligt med olika sorter av samma art.
Ta en bit i taget och tänk igenom vad ni vill ha trädgården till.
Lär er beskära frukt-träden på rätt sätt och i rätt tid,  hösten är faktiskt bäst för de flesta växter, även äpplen.... eller hyr in någon som kan!

I övrig är det svårt att råda när man inte har en bild på hur det ser ut. Tänk som att trädgården ska vara en förlängning av ert hem, "inred" på samma sätt ute som inne.

Lycka till!

ti, 13 maj 2008, 10:22

Top 150 meddelanden
Registrerad 05-02-2008
Meddelanden 5
tack så jätte mycket för ditt svar, betyder mycket Smile jag har köpt en massa akleja frön som jag tänkt plantera någonstans på gården ialla fall Smile

ti, 13 maj 2008, 10:37
zanetka är inte online. senast aktiv: 2008-05-23 13:11:50 zanetka

Top 75 meddelanden
Registrerad 05-12-2008
Arlöv, Skåne + stugan i Söråker/härnösand
Meddelanden 9
Åh, akleja som är så vackert! En liten varning dock - de frösår sig lätt så de kommer att dyka upp både här och där om ett par år. Å andra sidan kan man ju flytta felplacerade, ge bort, byta eller sälja. Var i landet bor du?

ti, 13 maj 2008, 10:46

Top 150 meddelanden
Registrerad 05-02-2008
Meddelanden 5
haha jo jag vet Stick out tongue ja precis. jag bor i västmanland på gränsen till dalarna.

må, 24 aug 2009, 11:00
newbee är inte online. senast aktiv: 2009-08-24 15:43:02 newbee

Top 200 meddelanden
Registrerad 08-24-2009
Meddelanden 4

Hej

Vi har nästan precis lika stor tomt som ni, skogstomt i Skåne. De som bott i förra huset har gjort väldigt fint och planerat trädgården i olika "områden" (inte riktigt rum) och det tycker jag är en bra idé för när man har så stor tomt kan man hålla ihop teman men ändå ha olika varianter på varje område/rum.

Det finns en skogsdunge med björkar och någon gran (som vi nog iofs får ta bort för de är inte så fina, högt ängsgräs/ängsblommor och planterat prydnadsgräs och höga blommor - någon sorts lilja. Där har vi klippt gångar, hängt upp hängmattor och ska anlägga en liten damm så småningom. Vår lilla "skog".

På södersidan har de tidigare ägarna anlagt en rosenträdgård med portaler, olika sorters rosor samt frukt - jordgubbar, smultron och hallon. Längs med huskanten växer blommor för olika årstider från tidiga lökar till senare sommarblommor (allt perenner). Väldigt vackert att mötas av när man kommer in (från det hållet kör man in på tomten).

På norrsidan (fast ändå i solen där huset inte skymmer) finns växthus och trädgårdsland inhägnat av buxbomhäck (låg). Där finns också trädgårdsskjul och en gäststuga).

Framför huset i sydvästläge finns en stor upphöjd plantering full med azaleor, rhodendendron (från tyskland), blåbär mm och marktäckande växter. I kanten av planteringen står en stor lönn som ramar in området som ett tak. Som en förlängning av planteringen - in mot mitten framför huset, fast på vårt eget sätt har vi teglat upp rabatter i vilka magnolia, hortensia, julros, löjtnantshjärta, pion, rosenträd, höstaster och penningblad frodas. Mitt framför huset och terassen finns kvar gräsmatta i en stor rundel för lek med barnen och hunden. Gräsmatta finns också på norrsidan där det finns några äppleträd och plats för att hänga ut tvätt.

Vid ingången av huset som ligger i nordöst har vi stenlagt (singel och stora stepstones) längs med huset och satt ut stolar och bord samt krukor med olika sorters blommor och blad för att kunna njuta av morgonsolen. Här har vi även gjort rabatter med hortensiabuskar och sedan tidigare finns en vacker plantering  på en liten kulle med perenner som blommar från tidig vår till höst. Får se om det överlever läget som är halvskuggigt och i närheten av en stor gran och en hög tall.

Trots den stora tomten och de duktiga tidigare ägarna har vi en hel del egna projekt. Tipsen är dock att tänka på att en del av växterna tar mer plats än man tror (på sikt) och inte plantera för tätt för det gjorde jag, men ingsåg misstaget i sådan tid att de flesa växter som behövde flyttas också kunde det och inte hade rotat sig för djupt. Det är ganska dyrt att göra allt detta så det kan nog vara en bra idé att ta ett område i taget.

Lycka till!

to, 27 aug 2009, 01:55
stjärnflickan är inte online. senast aktiv: 2010-07-30 11:01:37 stjärnflickan

Top 150 meddelanden
Registrerad 06-18-2009
Stockholm
Meddelanden 5
 hooneeymoon wrote:
tack så jätte mycket för ditt svar, betyder mycket Smile jag har köpt en massa akleja frön som jag tänkt plantera någonstans på gården ialla fall Smile

Du måste sätta upp väggarna först innan du kan hänga upp tavlorna! Vilket betyder du måste fixa grunden först för trädgården (rummen gjorda av träd, buskar, pergolor, staket, plank, sittplatser och andra hårda ytor osv) innan du börjar pilla med rabatter!

ti, 31 aug 2010, 14:30
Kungsbacka Trädgårdsdesign är inte online. senast aktiv: 2010-08-31 15:07:38 Kungsbacka Trädgårdsdesign

Top 500 meddelanden
Registrerad 08-31-2010
Meddelanden 2

Hej,

När man skapar en ny trädgård är det viktigt att man först tänker igenom vilka funktioner man vill ha i sin trädgård.

Uteplatser (skugga sol etc), gångar, biluppställning, cykelförråd, torkvinda, kompost, häckar, staket, tak (träd) mm mm.
Efter det kan man fundera på vilka former man tycker om; kanske böljande runda mjuka former eller strikta och formella former.
Vilken karaktär ska trädgården ha? Romantisk? Modern? Japansk?

Att ha tomtakarta underlättar mycket. Allt blir så mycket mer översiktligt om man ritar in det på en tomtkarta. Tänk på att ta massor av kopior, för att kunna "kladda" lite.

Allra sist kommer växterna.Det kan jämföras med själva inredningen. Men det är oxå det roligaste.

Lycka till!

Hälsningar Anna
Kungsbacka Trädgårdsdesign

Sida 1 av 1 (8 objekt)
blomsterlandet.se » Trädgård » Trädgårdsplanering » vad ska man tänka på när man ska sätta ihop en ny trädgård?

Du kan bifoga filer
Du kan skapa nya konversationer
Du kan svara på meddelanden
Du kan radera dina meddelanden
Du kan ändra dina meddelanden
Du kan skapa undersökningar
Du kan rösta i undersökningar
Forumstatistik är aktiverade
Forumet är omodererat
Om Blomsterlandet | Sitemap | Copyright | info@blomsterlandet.se