Varukorgen

Det finns inga produkter i din varukorg.
Summa: 0:-

Köp- och leveransvillkor

Produkter

Pris visas på de produkter som kan köpas på Blomsterlandets hemsida. Sortiment och priser kan avvika från Blomsterlandets fysiska butiker. Om en produkt på Blomsterlandets hemsida har utgått eller av annan anledning inte finns att tillgå, är Blomsterlandet ej skyldig att tillhandahålla sådan och förbehåller rätten att ge likvärdig ersättningsvara. Blomsterlandet förbehåller sig för fel i information samt fel i specifikation, på samtliga produkter på Blomsterlandets hemsida.

All produktbilder ska ses som illustrationer och exempel på produktens utseende. Produktbilder kan ej garantera varans exakta utseende och beskaffenhet. Alla priser är per styck och accessoarer som t.ex. krukor och dekoration ingår ej om inget annat anges. 

 

Beställning

Beställning av produkterna sker via e-butiken www.blomsterlandet.se. Vid beställning träffas avtal om köp först när Blomsterlandet har bekräftat betalningen via Klarna. Blomsterlandet ingår inte avtal med minderåriga (under 18 år) utan målsmans godkännande.

 

Avtal

Köpvillkoren utgör avtalet mellan Blomsterlandet i Sverige AB och kunden. Avtal finns tillgängligt för kunden att tillgå vid förfrågan, genom att kontakta oss på ebutik@blomsterlandet.se eller klicka här.

 

Så här handlar du

Klicka här för att få en detaljerad beskrivning av hur du genomför ett köp på www.blomsterlandet.se 

 

Avbeställning

Kunden har rätt att avbeställa sitt köp innan ordern har hämtats ut. Om avbeställning sker efter att kundens order har anlänt till utlämningsställe* har Blomsterlandet rätt till ersättning  för den skada som bolaget lidit enligt 41 § konsumentköplagen. Kostnad för ersättning innefattar hela orderns totala belopp samt ytterligare avgift på 399kr. Avbeställning av en order skall ske skriftligen via e-post till Blomsterlandet kundtjänst (ebutik@blomsterlandet.se). Samtliga ärende rörandes avbeställning av en order hanteras inom 14 dagar.  

 

Priser och betalning

På Blomsterlandets hemsida ingår alltid moms i angivet pris. Priserna kan avvika från Blomsterlandets fysiska butiker. Fraktkostnad tillkommer beroende på kundens val av leveransmetod.

Köp på Blomsterlandets hemsida är bonusgrundade för Green Room medlemmar. Kunden måste vara inloggad innan köpet genomförs för att bonuspoängen skall registreras. Kunden kan kontakta Green Room i efterhand för att efterregistrera bonuspoäng.

E-post: greenroom@blomsterlandet.se

Telefon: 031-388 33 00

 

Betalningssäkerhet

Blomsterlandet garanterar att de betalningsalternativ som erbjuds på Blomsterlandets hemsida är säkra. Blomsterlandet använder Klarna för att hantera betalningar, klicka här för att läsa mer om Klarnas köpvillkor. Klarnas tjänst är säker och uppfyller kraven för PCI DSS (Payment Card Industry Data Security Standard). Vid betalning med Klarna, hanterar Blomsterlandet E-butik inte kundens betalningsuppgifter.

 

Personuppgiftsbehandling

På Blomsterlandet hanterar vi dina personuppgifter i enlighet med svensk lag och GDPR. Mer om detta kan du läsa här.

 

Säkerhet och sekretess

All hantering av kundens uppgifter sker krypterat med högsta säkerhetsnivå. I samband med kundens registrering och beställning godkänner kunden att Blomsterlandet lagrar och använder kundens uppgifter för att fullfölja sina åtaganden gentemot kunden. Överföringen av personuppgifter sker krypterat via SSL. Lösenord angivna av kunden sparas krypterade. Blomsterlandet dokumenterar viss kommunikation som Blomsterlandet har med kunden via telefon eller e-post, för att kunna tillhandahålla den service som kunden förväntar sig av Blomsterlandet.

 

Leveransvillkor

På Blomsterlandets hemsida ingår alltid moms i angivet pris. Fraktkostnad kan tillkomma vid beställning av produkter och beror på kundens val av leveransmetod. Blomsterlandet levererar produkterna i samarbete med utvalda transportörer eller till någon av Blomsterlandets fysiska butiker. Blomsterlandet levererar endast inom Sverige. Leveranstiden är normalt 1 till 10 arbetsdagar, beroende på om produkterna finns på Blomsterlandet lager eller om de beställs på begäran direkt från leverantörens lager. Vid veckor med röda dagar kan leveransen förskjutas.

Postpaket innebär att produkterna skickas med Post Nord, och finns sedan att hämta hos kundens lokala postombud. Den fraktavgift som tillkommer visas tydligt i kassan vid köpet. 

Hämta i butik innebär att produkterna kan hämtas ut i någon av Blomsterlandets fysiska butiker. Ingen fraktavgift tillkommer.

Bud innebär att produkterna skickas med utvald transportör direkt till leveransadress. Kunden blir informerad om fraktavgift innan beställning skickas från Blomsterlandet lager.

Vid utlämning/leverans av produkterna ska kunden alltid uppvisa legitimation. Endast personen med namnet på paketet får hämta ut ordern.

Order som anlänt till utlämningsställe* måste hämtas av kund inom 5 dagar. I de fall kunden väljer att inte lösa ut beställda produkter, skickas ordern i retur och kunden skall ersätta Blomsterlandet för den skada som bolaget lidit enligt 41 § konsumentköplagen. Kostnad för ersättning innefattar hela orderns totala belopp samt ytterligare avgift på 399kr. Kunden bär ansvaret för växter och andra färskvaror från den dag ordern anländer till utlämningsställe* eller butik enligt 20 § konsumentköplagen. Kund bör därmed hämta sin order så fort som möjligt efter aviseringen mottagits. Aviseringen sker via sms och kunden bär ansvar för att fylla i korrekt mobilnummer vid beställning på Blomsterlandets hemsida.

Blomsterlandet ansvarar för risken vid transport till kunden, d.v.s. risken för att en produkt skadas eller kommer bort under transport till kunden. Kunden står för risken vid eventuell retur till Blomsterlandets lager.

Det kan finnas tillfällen då det är omöjligt att fullfölja en beställning, till exempel ifall Blomsterlandet  leverantör inte kan fullfölja sitt åtagande gentemot Blomsterlandet. Blomsterlandet förbehåller sig därför rätten att friskriva sig från alla krav på ersättning från kunden gällande leveransförseningar.

 

Ej uthämtade varor

Blomsterlandet bär inget ansvar på färskvaror, såsom växter, efter det att varorna anlänt till utlämningsställe*.  Ångerrätten gäller inte om kunden låter bli att hämta ut sin order.  Kund bör därmed hämta sin order så fort som möjligt efter aviseringen mottagits, då kunden bär ansvaret för växter och andra färskvaror.

 

Ångerrätt

Kunden har alltid 14 dagars ångerrätt enligt Distanshandelslagen. Ångerfristen börjar löpa från den dag kunden har tagit emot produkten. Kunden skall returnera ångrad produkt i originalförpackning med tillhörande emballage. Hanteras varan i större omfattning än vad som varit nödvändigt för att undersöka varan, skall kunden ersätta Blomsterlandet motsvarande värdeminskningen till följd av hanteringen enligt 15 § Distanshandelslagen.

Observera! I enlighet med Lagen om distansavtal och undantag för ångerrätten, har kunden inte ångerrätt på varor som snabbt kan försämras eller bli för gamla, eller som efter leverans sammanblandas med en annan.

Din ångerrätt gäller därför inte gröna växter, blommande växter, sticklingar, lökar, rotknölar, trädgårdsväxter och andra produkter som kan ta skada av att hanteras flera gånger. Ångerrätten gäller inte heller växter och produkter som har ett begränsat hållbarhetsdatum, klassas som färskvara, snabbt kan försämras, bli för gamla eller som efter inköp planterats. (Distanshandelslagen 2 kapitlet, paragraf 11, punkterna 4 och 6).

Blomsterlandet betalar tillbaka erlagt köpbelopp senast 14 dagar efter att returnerad produkt kommit Blomsterlandet till godo. Kunden står för eventuell fraktkostnad vid retur och ansvarar för risken vid returfrakt. Risken innefattar bland annat att produkten skadas eller kommer bort under frakt. Om fraktkostnad för Blomsterlandet uppstår vid kundretur dras den kostnaden av vid återbetalningen av köpbeloppet. Vid retur till Blomsterlandets fysiska butiker tillkommer ingen fraktkostnad. 

 Vid ångerrätt skall kunden kontakta Blomsterlandet innan returen görs genom att maila ebutik@blomsterlandet.se för att få en returblankett. För att nyttja ångerrätten måste kund meddela Blomsterlandet inom 14 dagar från den dag ångerrätten börjar gälla.

Om kunden vill byta en produkt skall produkten returneras, varav Blomsterlandet betalar tillbaka erlagt köpbelopp och kunden kan lägga en ny beställning. Fraktavgiften dras av från erlagt köpbelopp.

Ångerrätten gäller inte om kunden låter bli att hämta ut sina varor. Kund bör därmed hämta sin order så fort som möjligt efter att aviseringen mottagits.

 

Garanti

Hållbarhetsgaranti för krukväxter

Garantin gäller för krukväxter (annuella) kunden köper hos Blomsterlandet. Vår garanti innebär att du som kund skall erhålla en felfri växt som uppfyller de krav på sundhet, kvalitet och sortäkthet som branschens riktlinjer föreskriver. Garantin gäller i sju dagar från att varan hämtats ut. Kunden ska kontakta ebutik@blomsterlandet.se om kunden vill använda garantin.

Växtgaranti för trädgårdsväxter

Garantin gäller för fleråriga prydnadsväxter, såsom träd, buskar, häckplantor, klätterväxter, barrväxter, rosor, fruktträd och bärbuskar (gäller ej perenner).

Vår garanti innebär att du som kund skall erhålla en felfri växt som uppfyller de krav på sundhet, kvalitet och sortäkthet som branschens riktlinjer föreskriver.

OBS! Kunden måste kontakta Blomsterlandet (ebutik@blomsterlandet.se) innan växten tas upp från växtplatsen.

Mer skötselråd, planteringstips, etc. hittar du som kund i våra broschyrer, i vår växtkatalog eller på vår hemsida. 

Garantins varaktighet

Växtgarantin gäller ett år efter uthämtning av varan/varorna för vedartade, fleråriga utomhusväxter (gäller ej perenner).

Undantag från garantin

Garantin gäller inte för skador som uppkommit efter köpet, t ex vilt- och vinterskador, och inte heller växter planterade i krukor eller lådor eftersom de då är betydligt mer utsatta.

 

Anvisningar

Spara orderbekräftelsen – denna gäller som garantisedel. Låt växten stå kvar på växtplatsen tills du rådgjort med Blomsterlandet.

 

Reklamationer och serviceärenden

För kunder i Sverige gäller 3 års reklamationsrätt enligt Konsumentköplagen.

Kunden har ansvar att anmäla eventuell reklamation till Blomsterlandet kundtjänst inom skälig tid. Blomsterlandet uppmanar kunden att anmäla reklamationen så snabbt som möjligt, helst inom 5 dagar, för hantering av ärendet. Kunden ansvarar för att av emballera och inspektera produkternas skick vid mottagandet. Vid skador får kunden ej använda produkten och kunden måste behålla produktens emballage, så att hela paketet och produkten kan besiktigas vid handläggning av skadeärende. Om produkten eller dess emballage slängs eller kasseras innan reklamationen är hanterad och avslutad av Blomsterlandet, har Blomsterlandet ingen möjlighet att utföra en korrekt handläggning av reklamationen och reklamationen kan komma att ej godkännas.

Vid reklamationer, service- och garantiärenden skall kunden kontakta Blomsterlandet kundtjänst via:

e-post: ebutik@blomsterlandet.se

telefon: 031- 385 74 40.

Vid godkänd reklamation får kunden information om produkterna ska returneras till Blomsterlandet. I dessa fall, får kunden instruktioner för retur och frakthandlingar. Blomsterlandet kan ej ersätta fraktkostnad om kunden har skickat en reklamation på egen hand, utan att först ta kontakt med Blomsterlandet kundtjänst.

Serviceärenden vid eventuella felaktigheter, skador och dylikt som uppstått av någon annan anledning skall betalas av kunden, i enlighet med Konsumentköplagens eller Köplagens regler.

 

Tvister och lagval

På dessa köpvillkor skall svensk rätt tillämpas. Vid eventuell tvist följer Blomsterlandet E-butik Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer.

Vid frågor gällande Blomsterlandet E-butiks köpvillkor hänvisas kunden till Blomsterlandet E-butiks kundtjänst via

e-post: ebutik@blomsterlandet.se
telefon: 031-385 74 40.

Vi på Blomsterlandet försöker alltid lösa tvister direkt med våra kunder. Om vi trots allt inte lyckas komma fram till en lösning har du som konsument möjlighet att kontakta en lokal alternativ tvistelösningsnämnd för att framföra dina klagomål. Blomsterlandet har åtagit sig att följa beslut och rekommendationer från Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) såsom alternativt tvistlösningsorgan. Du kan därmed kontakta ARN rörande ditt anspråk mot Blomsterlandet.

Allmänna Reklamationsnämnden
Box 174
101 23 Stockholm
http://www.arn.se/

ARN är inkluderad i det nationella registret av godkända tvistlösningsnämnder enligt de krav som uppställs i enlighet med Europaparlamentets och rådets direktiv 2013/11/EU av den 21 maj 2013 om alternativ tvistlösning vid konsumenttvister: 
https://ec.europa.eu/consumers/odr/main/index.cfm?event=main.home2.show&lng=SV

Företagsinformation
Blomsterlandet Sverige AB
Box 166
435 23 Mölnlycke
Organisationsnummer: 556469-3520
Momsregistreringsnummer: 556469-352001
E-mail: info@blomsterlandet.se

 

*Utlämningsställe – Avser Blomsterlandets fysiska butiker samt externa ombud som tex. PostNord.