Varukorgen

Det finns inga produkter i din varukorg.
Summa: 0:-

Köp- och leveransvillkor

Produkter

Pris visas på de produkter som kan köpas i Blomsterlandets E-butik. Sortiment och priser i Blomsterlandets fysiska butiker kan variera. Vi reserverar oss för slutförsäljning och förbehåller oss rätten att ge likvärdig ersättningsvara.

Beställning

Beställning av produkterna sker via nätbutiken www.blomsterlandet.se. Vid beställning träffas avtal om köp först när Blomsterlandet E-butik bekräftat betalningen via Visa/Mastercard eller Klarna Faktura/konto. Blomsterlandet E-butik ingår inte avtal med minderåriga (under 18 år) utan målsmans godkännande. Blomsterlandet E-butik förbehåller sig för fel i information samt fel i specifikation, på samtliga i Blomsterlandet E-butiks sortiment förekommande produkter. All bildinformation ska ses som illustrationer, och kan ej heller garanteras återge varans exakta utseende och beskaffenhet. Alla priser är per styck och accessoarer som ex. krukor och dekoration ingår ej om inget annat anges. Om en produkt i Blomsterlandet E-butiks sortiment har utgått eller av annan anledning inte finns att tillgå med iakttagande av rimliga ansträngningar, är Blomsterlandet E-butik ej skyldig att tillhandahålla sådan. Gällande växter förbehåller sig Blomsterlandet E-butik att ersätta med liknande vara om varan är slut eller av någon annan anledning ej går att få tag på. När kunden har lagt en beställning kan Blomsterlandet E-butik inte ändra i beställningen, returvillkoren gäller.

Leveransvillkor

På Blomsterlandet E-butik ingår alltid moms i angivet pris. Fraktkostnad tillkommer alltid vid beställning av produkter. Fraktkostnaden beror på kundens val av leveranssätt. Blomsterlandet E-butik levererar produkterna i samarbete med Post Nord eller till någon av Blomsterlandets butiker. Blomsterlandet E-butik levererar endast inom Sverige. Leveranstiden är normalt 1 till 10 arbetsdagar, beroende på om produkterna finns på Blomsterlandet E-butiks lager eller om de beställs på begäran direkt från leverantörens lager. Vid veckor med röda dagar kan leveransen förskjutas.

Postpaket innebär att produkterna skickas med Post Nord, och finns sedan att hämta hos kundens lokala postombud eller i kundens brevlåda. Den fraktavgift som tillkommer visas tydligt i kassan vid köpet. 

Hämta i butik innebär att produkterna kan hämtas ut i någon av Blomsterlandets butiker. Ingen fraktavgift tillkommer.

Samtliga leveranser sker efter avisering.

Vid utlämning/leverans av produkterna ska kunden alltid uppvisa legitimation. Endast personen med namnet på paketet får hämta ut det hos postombudet. I de fall kunden väljer att inte lösa ut beställda produkter debiteras kunden en hanteringsavgift på 299 kronor utöver möjliga fraktkostander.

Om en leveransförsening uppstår meddelas kunden via e-post eller telefonsamtal från Blomsterlandet E-butik. Kunden har alltid rätt att häva köpet vid långvariga leveransförseningar. Hävning av köp skall ske skriftligen via e-post till Blomsterlandet E-butiks kundtjänst. Blomsterlandet E-butik betalar tillbaka erlagt köpbelopp senast 14 dagar efter att skriftlig hävning har inkommit. Det kan finnas tillfällen då det är omöjligt att fullfölja en beställning, till exempel ifall Blomsterlandet E-butiks leverantör inte kan fullfölja sitt åtagande gentemot Blomsterlandet E-butik. Blomsterlandet E-butik förbehåller sig därför rätten att friskriva sig från alla krav på ersättning från kunden gällande leveransförseningar.

Blomsterlandet E-butik ansvarar för risken vid transport till kunden, d.v.s. risken för att en produkt skadas eller kommer bort under transport till kunden. Kunden står för risken vid eventuell retur till Blomsterlandet E-butik.

Kunden har ansvar att anmäla eventuell transportskada till Blomsterlandet E-butiks kundtjänst inom skälig tid. Blomsterlandet E-butik uppmanar kunden att anmäla skadan så snabbt som möjligt, för smidig hantering av ärendet. Kunden ansvarar för att avemballera och inspektera produkternas skick snarast efter mottagandet. Vid en transportskada skall kunden kontakta Blomsterlandet E-butiks kundtjänst på e-post: ebutik@blomsterlandet.se eller telefon: 031-385 74 40. Vid transportskada får kunden ej använda produkten och kunden måste behålla produktens emballage, så att hela paketet och produkten kan besiktigas vid handläggning av skadeärende.

Priser och betalning

De priser som anges på Blomsterlandet E-butik.se är inklusive moms. Priserna kan avvika från Blomsterlands butiks priser. Fraktkostnad tillkommer beroende på kundens val av leveranssätt. Fraktkostnad står med i totala kostnaden för produkterna i kassan.

Rabattkoder kan ej användas i dagsläget på Blomsterlandets e-butik.

Köp på Blomsterlandet E-butik är bonusgrundade för Green Room medlemmar. Kunden måste vara inloggad innan köpet genomförs annars registreras inte bonuspoängen. Kunden kan kontakta Green Room direkt på e-post: greenroom@blomsterlandet.se, telefon: 031-388 33 00 i efterhand för att efterregistrera kundens bonuspoäng.

Om du väljer att betala med Klarna, klicka här för att läsa mer om Klarnas köpvillkor.

Betalningssäkerhet

Blomsterlandet E-butik garanterar att de betalningsalternativ som erbjuds på Blomsterlandet E-butik.se är säkra. Blomsterlandet E-butik erbjuder en säker kortbetalning med VISA och MasterCard i samarbete med Dibs, en expert på betalningar med en gedigen kompetens inom betalningslösningar på internet. Dibs tjänst är säker och uppfyller kraven för PCI DSS (Payment Card Industry Data Security Standard). Vid betalning med kort skickas kunden vidare till en säker sida där kunden tryggt kan fylla i sina kortuppgifter och genomföra betalningen. Blomsterlandet E-butik hanterar aldrig kundens kortuppgifter.

Säkerhet och sekretess

All hantering av kundens uppgifter sker krypterat med högsta säkerhetsnivå. I samband med kundens registrering och beställning godkänner kunden att Blomsterlandet E-butik lagrar och använder kundens uppgifter för att fullfölja sina åtaganden gentemot kunden. Överföringen av personuppgifter sker krypterat via SSL. Lösenord angivna av kunden sparas krypterade. Blomsterlandet E-butik dokumenterar viss kommunikation som Blomsterlandet E-butik har med kunden via telefon eller e-post, för att kunna tillhandahålla den service som kunden förväntar sig av Blomsterlandet E-butik.

Blomsterlandet E-butik kommer inte att lämna ut kundens personuppgifter till tredje part. Enligt Personuppgiftslagen (PUL) har kunden rätt att få den information som företaget har registrerat. Om informationen är felaktig, ofullständig eller irrelevant kan kunden begära att informationen ska rättas eller tas bort.

Ångerrätt

Kunden har alltid 14 dagars ångerrätt enligt Distanshandelslagen. Ångerrätten gäller endast om produkten är i oförändrat skick. Ångerfristen börjar löpa från den dag kunden har tagit emot produkten. Blomsterlandet E-butik betalar tillbaka erlagt köpbelopp senast 14 dagar efter att returnerad produkt kommit Blomsterlandet E-butik till godo. Kunden står för eventuell fraktkostnad vid retur. Om fraktkostnad för Blomsterlandet E-butik uppstår vid kundretur dras den kostnaden av vid återbetalningen av köpbeloppet. Vid retur till Blomsterlandets fysiska butiker tillkommer ingen fraktkostnad. 

Obsevera! Kunden har ej ångerrätt på gröna växter, blommande växter, sticklingar, lökar, rotknölar, trädgårdsväxter och andra produkter som kan ta skada av att hanteras flera gånger. Ångerrätten gäller inte heller produkter som har ett begränsat hållbarhetsdatum eller som klassas som färskvara.

Kunden skall returnera ångrad produkt i originalförpackning med tillhörande emballage. Kunden ansvarar för risken vid returfrakt, risken innefattar bland annat att produkten skadas eller kommer bort under frakt.

Vid ångerrätt skall kunden kontakta Blomsterlandet E-butik innan returen görs. Kunden får returhandlingarna genom att kontakta Blomsterlandet E-butiks kundtjänst på e-post: ebutik@blomsterlandet.se. Kunden skall fylla i Blomsterlandet E-butiks retursedel och returnera den till ebutik@blomsterlandet.se.

Om kunden vill byta en produkt skall produkten returneras, varav Blomsterlandet E-butik betalar tillbaka erlagt köpbelopp och kunden kan lägga en ny beställning. Fraktavgiften dras av från erlagt köpbelopp.

Garanti och reklamationsrätt

För kunder i Sverige gäller 3 års reklamationsrätt enligt Konsumentköplagen.

Hållbarhetsgaranti för krukväxter

Garantin gäller för alla krukväxter kunden köper hos Blomsterlandet E-butik. Om kunden mot förmodan inte skulle vara nöjd så får kunden nya krukväxter av Blomsterlandet E-butik. Garantin gäller i sju dagar från att varan hämtats ut. Kunden ska kontakta ebutik@blomsterlandet.se om kunden vill använda garantin.

Växtgaranti för trädgårdsväxter

Garantin gäller för fleråriga prydnadsväxter, såsom träd, buskar, häckplantor, klätterväxter, barrväxter, rosor, fruktträd och bärbuskar.

Vår garanti innebär att du som kund skall erhålla en felfri växt som uppfyller de krav på sundhet, kvalitet och sortäkthet som branschens riktlinjer föreskriver.

Om du som kund är missnöjd en planterad växt trots att du följt zon- och skötselanvisningar har du rätt att erhålla en ny växt. Garantin gäller även sortäkthet.

OBS! Kunden måste kontakta Blomsterlandet E-butik innan växten tas upp från växtplatsen.

Mer om skötselråd, planteringstips, etc. hittar kunden i våra broschyrer, i vår växtkatalog eller här på vår hemsida.

Reklamationsanvisningar

Spara orderbekräftelsen – denna gäller som garantisedel. Låt växten stå kvar på växtplatsen tills du rådgjort med Blomsterlandet E-butik. Vid reklamation ska orderbekräftelsen uppvisas.

Garantins varaktighet

Växtgarantin gäller ett år efter uthämtning av varan/varorna för vedartade, fleråriga utomhusväxter (gäller ej perenner).

Undantag från garantin

Garantin gäller inte för skador som uppkommit efter köpet, t ex vilt- och vinterskador, och inte heller växter planterade i krukor eller lådor eftersom de då är betydligt mer utsatta.

Reklamationer (frakthandling) och serviceärenden

Vid reklamationer, service- och garantiärenden skall kunden kontakta Blomsterlandet E-butiks kundtjänst via e-post: ebutik@blomsterlandet.se eller telefon: 031- 385 74 40.

Vid reklamation skall Blomsterlandet E-butiks egen reklamationsblankett användas samt frakthandling. Kunden får reklamationsblanketten samt frakthandling genom att kontakta Blomsterlandet E-butiks kundtjänst. Blomsterlandet E-butik kan ej ersätta fraktkostnad om kunden har skickat en reklamation på egen hand, utan att först ta kontakt med Blomsterlandet E-butiks kundtjänst.

Serviceärenden vid eventuella felaktigheter, skador och dylikt som uppstått av någon annan anledning skall betalas av kunden, i enlighet med Konsumentköplagens eller Köplagens regler.

Vid reklamation skall kunden skicka produkterna till Blomsterlandet E-butik på adress om inget annat överenskommits: Box 116, 435 23 Mölnlycke. Kunden skall alltid vända sig till Blomsterlandet E-butiks kundtjänst för att få frakthandlingar.

Tvister och lagval

På dessa köpvillkor skall svensk rätt tillämpas. Vid eventuell tvist följer Blomsterlandet E-butik Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer.

Vid frågor gällande Blomsterlandet E-butiks köpvillkor hänvisas kunden till Blomsterlandet E-butiks kundtjänst via e-post: ebutik@blomsterlandet.se eller telefon: 031-385 74 40.