Varukorgen

Det finns inga produkter i din varukorg.
Summa: 0:-

Vanliga frågor

Kontakt

När kan jag komma i kontakt med er?
Våra telefontider är helgfria vardagar 09.00 – 16.00.
Övrig tid når du oss alltid på e-post: ebutik@blomsterlandet.se

Beställning

Kan jag avbryta/ändra eller lägga till varor i min beställning?
Beroende vilken leveranstid din beställning har kan du ändra/avbryta din beställning. Kontakta oss på e-post: ebutik@blomsterlandet.se eller telefon: 031-385 74 40.

Hur vet jag att min order har gått igenom?
Din order har gått igenom när du fått en orderbekräftelse. Du får en orderbekräftelse på skärmen efter att betalningen är gjord samt till den mailadress du skrev in när beställningen gjordes. Om du skrev fel mailadress kontakta oss på e-post: ebutik@blomsterlandet.se eller telefon: 031-385 74 40 så ändrar vi den åt dig.

Vad kostar frakten? 
Om du har valt att hämta dina varor i en av Blomsterlandets butiker tillkommer ingen fraktavgift. På varje försändelse via Post Nord tillkommer en fraktavgift på 59 kronor. Detta syns tydligt i kassan vid köpet.

Kan jag välja leveransdatum på min beställning?
Nej. Produkter som skickas till dig via Post Nord levereras normalt inom 1-10 arbetsdagar om inget annat står angivet på produktsidan. Vissa produkter, såsom sticklingar och lökar etc. skickas inom fasta leveransintervaller. Det står tydligt angivet på produktsidan. Gällande större leveranser/bud så kontakta oss direkt via e-post: ebutik@blomsterlandet.se eller telefon: 031-385 74 40.

Sortiment

Vart vänder jag mig om jag har skötselfrågor kring sortimentet eller om en specifik vara?
Använd gärna vårt forum ”Fråga Experten” som du hittar i menyraden eller klicka här. Våra experter är tillgängliga alla vardagar för att svara på era frågor och funderingar. Du kan också kontakta vår kunniga personal i någon av Blomsterlandet butikerna runt om i Sverige. Hitta butik.

Vart vänder jag mig om jag har frågor kring E-butikens utbud?
Saknar du något i E-butikens sortiment, hör gärna av dig till oss så skall vi se vad vi kan göra. Kontakta oss via e-post: ebutik@blomsterlandet.se eller telefon: 031-385 74 40.

Betalning

Vilka betalsätt kan jag välja mellan?
Du kan välja att betala med Klarna faktura och Klarna konto eller Visa/Mastercard.

Kan jag delbetala min faktura?
Självklart kan du delbetala din faktura. Vi samarbetar med Klarna som har hand om vår fakturahantering. Kontakta deras kundtjänst eller klicka här.

Hur får jag tillbaka mina pengar vid retur/reklamation?
Har du valt att betala med kort kommer dina pengar att sättas över på det konto som du gjorde din betalning med inom 14 dagar. Vid av faktura eller konto kommer antingen fakturan makuleras eller beloppet justeras. Om fakturan är betald sker en återbetalning på betalt beloppet.

Vad kostar det att betala med de olika betalsätten?
Betalning med VISA/Mastercard är kostnadsfritt. Väljer du att betala med faktura tillkommer det en faktura avgift på 29 kronor.

Varför blev jag nekad att betala med Klarna faktura eller Klarna konto?
Vid val av faktura eller konto gör Klarna en kreditprövning på dig som beställare. Vi har tyvärr ingen möjlighet att se varför din kreditprövning nekades. Vill du veta varför måste du kontakta Klarna direkt. Du når dem på telefon 08-120 120 10.

Min betalning med Visa/Mastercard gick inte igenom, varför?
Kontrollera först att du har pengar på ditt konto eller försök igen vid ett senare tillfälle. Kontakta oss vid vidare problem via e-post: ebutik@blomsterlandet.se eller telefon: 031-385 74 40.

Jag har ett presentkort/bonusutbetalning från er som jag vill utnyttja när jag beställer. Hur gör jag?
För närvarande kan man inte handla med presentkort/bonusutbetalningar på Blomsterlandet E-butik. Man kan alltid använda sitt presentkort/bonusutbetalning i våra Blomsterlandet butiker.

Jag är Green Room medlem. Är köpet på Blomsterlandet E-butik bonusgrundande?
Ja det är det. För att få dina poäng behöver du vara inloggad innan du genomför köpet. Du loggar in i övre högra hörnet på hemsidan. Du kan även efterregistrera dina poäng genom att ta kontakt med Green Rooms kundtjänst på e-post: greenroom@blomsterlandet.se, telefon: 031-388 33 00.

Leveranser

Var kan jag hämta mitt paket?
Du får paketet till din närmaste Blomsterlandet butik eller hemskickat till din hemadress, alternativt till det utlämningsställe som ligger närmst den adress du angett vid din beställning beroende på paketets storlek. 

Skickar ni paket utanför Sverige?
Nej, tyvärr skickar vi inte paket utanför Sveriges gränser.

Var kan jag se om mitt paket har kommit fram?
Du kan spåra ditt paket via postens hemsida genom att använda dig av ditt kolli-ID. Har du inte fått ditt kolli-ID aviserat till dig ber vi dig kontakta vår kundtjänst. Kontakta oss via e-post: ebutik@blomsterlandet.se eller telefon: 031-385 74 40.

Hur lång leveranstid har ni?
Vissa produkter, såsom sticklingar och lökar etc. skickas inom fasta leveransintervaller. Mer information om detta hittar du på respektive produktsida. Produkter som skickas till dig via Post Nord levereras inom 1-10 arbetsdagar. Gällande större leveranser/bud så kontakta oss direkt via e-post: ebutik@blomsterlandet.se eller telefon: 031-385 74 40.

Vilka leveranssätt har ni och vad betyder det?
Hämta i butik: Paketet hämtas i din valda Blomsterlandet butik. Valet gör du i kassan innan betalning. 
Posten: Få paketet hemskickat till din brevlåda eller närmsta utlämningsställe. Vilket det blir beror på paketets storlek.

Kan jag få leveransen till en tillfällig adress?
Vid kortbetalning kan du ändra leveransadress på din order. Vid betalning med Klarna faktura eller Klarna Konto kan du dock inte välja leveransadress, utan din beställning kommer att skickas till din folkbokföringsadress.

När och hur får jag avisering om min leverans?
En sms-avisering skickas ut till dig när ditt paket finns att hämta på utlämningsstället. Var noga med att skriv rätt mobilnummer när du lägger din order.

Vad händer om jag inte hämtar ut min beställning? 
Ditt paket kommer att ligga kvar på utlämningsstället eller i butik i 14 dagar. Det är ditt ansvar att paketet hämtas ut så snabbt som möjligt. Tänk på att levande växter måste hämtas ut så fort som möjligt efter att aviseringen skickats ut till dig. Om paketet inte är uthämtat kommer ditt paket att skickas tillbaka till oss och du blir inte återbetalt. Vi kommer även att debitera dig för eventuella fraktkostnader i efterhand samt att en hanteringsavgift tillkommer på 299 kr.

För att kunna garantera kvalitén på växter så ska din beställning hämtas ut samma dag som aviseringen sker. Dock som längst 24 timmar efter avisering.

Retur och reklamation

Jag vill returnera en vara, hur gör jag?
Du har alltid 14 dagars ångerrätt enligt Distansavtalslagen. Ångerrätten gäller endast om produkten är i oförändrat skick. Ångerfristen börjar löpa från den dag du har tagit emot produkten. Blomsterlandet E-butik betalar tillbaka erlagt köpbelopp senast 14 dagar efter att returnerad produkt kommit Blomsterlandet E-butik till godo. Du står för fraktkostnad vid retur. Om fraktkostnad för Blomsterlandet E-butik uppstår vid kundretur dras den kostnaden av vid återbetalningen av köpbeloppet.

Obsevera! Du har ej ångerrätt på gröna växter, blommande växter, sticklingar, lökar, rotknölar, trädgårdsväxter och andra produkter som kan ta skada av att hanteras flera gånger. Ångerrätten gäller inte heller produkter som har ett begränsat hållbarhetsdatum eller som klassas som färskvara.

Du ska returnera ångrad produkt i originalförpackning med tillhörande emballage. Du ansvarar för risken vid returfrakt, risken innefattar bland annat att produkten skadas eller kommer bort under frakt.

Vid ångerrätt skall du kontakta Blomsterlandet E-butik innan returen görs. Du får returhandlingarna genom att kontakta Blomsterlandet E-butiks kundtjänst på e-post: ebutik@Blomsterlandet.se. Du ska fylla i Blomsterlandet E-butiks retursedel och returnera den till ebutik@blomsterlandet.se.

Om du vill byta en produkt skall produkten returneras, varav Blomsterlandet E-butik betalar tillbaka erlagt köpbelopp och du kan lägga en ny beställning. Fraktavgiften dras av från erlagt köpbelopp.

Jag vill reklamera en vara, hur gör jag?
Vid reklamationer, service- och garantiärenden skall du kontakta Blomsterlandet E-butiks kundtjänst via e-post: ebutik@Blomsterlandet.se eller telefon: 031- 85 74 40.

Vid reklamation skall Blomsterlandet E-butiks egna reklamationsblankett användas samt frakthandling. Du får reklamationsblanketten samt frakthandling genom att kontakta Blomsterlandet E-butiks kundtjänst. Blomsterlandet E-butik kan ej ersätta fraktkostnad om du har skickat en reklamation på egen hand, utan att först ta kontakt med Blomsterlandet E-butiks kundtjänst.

Serviceärenden vid eventuella felaktigheter, skador och dylikt som uppstått av någon annan anledning betalas av dig, i enlighet med Konsumentköplagens eller Köplagens regler.

Vid reklamation ska du skicka produkterna till Blomsterlandet E-butik på adress om inget annat överenskommits: Box 116, 435 23 Mölnlycke. Du ska alltid vända dig till Blomsterlandet E-butiks kundtjänst för att få frakthandlingar.