Blomsterlandet x Mustaschkampen - Handla genom att handla
I år är det elfte hösten som Prostatacancerförbundet arrangerar Mustaschkampen och tredje året som Blomsterlandet är med. Tidigare år har vi tillsammans med våra handlingskraftiga kunder kunnat fylla på Mustaschkampens kassa med hela 955 428 kronor – allt för att stötta projekt inom svensk prostatacancerforskning och ge bidrag till kompetensutveckling av vårdpersonal.
Vi fick ett snack med Per-Anders Nygård, kampanjledare för Mustaschkampen, inför kampanjen som pågår 3 – 16 november.
Vad hoppas ni på i år av Blomsterlandet och våra kunder?
- Vi både hoppas och VET att ni gör skillnad på riktigt. Jag är därför så spänd på hur kampanjen kommer att se ut i år och min förhoppning är att personalen i butik verkligen ger varje kund den tiden det tar att uppmärksamma Mustaschkampen.
Hur skulle du säga att Mustaschkampen gör skillnad?
- Medvetenheten har ökat markant och att vi förra året passerade 100 miljoner till prostatacancerforskningen har bidragit mycket till både bättre diagnosmetoder och behandling. Andelen som lever med sjukdomen är uppe i 140 000 och ökar hela tiden i takt med att bromsmedicinerna blir bättre och bättre. Vi kommer också allt närmare en allmän nationell screening likt den som finns för bröstcancer.
Är det nåt mer du skulle vilja få sagt när du har chansen?
- Jag vill verkligen framföra att vi som är ett litet förbund är stolta och tacksamma för den uppmärksamhet ni ger oss under november. Blomsterlandet som huvudpartner är en av våra absolut viktigaste allierade.
Mustaschkampen x Blomsterlandet
För varje bunt med rosor (9-pack för 69.90) går 3 kronor till Mustaschkampen.
För varje hyacint (kampanjpris 12,95/styck) går 1 krona till Mustaschkampen.
Det går också att skänka jämna tiotal i kronor via en knapp i butikskassan.
Kampanjen pågår v.45 och 46 i våra fysiska butiker.