Köp- och leveransvillkor

Produkter

Pris visas på de produkter som kan köpas på Blomsterlandets hemsida. Sortiment och priser kan avvika från Blomsterlandets fysiska butiker. Om en produkt på Blomsterlandets hemsida har utgått eller av annan anledning inte finns att tillgå, är Blomsterlandet ej skyldig att tillhandahålla sådan och förbehåller rätten att ge likvärdig ersättningsvara.

Blomsterlandet förbehåller sig för fel i information, fel på bilder, fel i specifikation, samt all annan produktinformation på samtliga produkter på Blomsterlandets hemsida. Vi reserverar oss för fel på namnen på växter. Fel namn på växter är inte skäl för reklamation.

Höjden på krukväxter mäts inklusive krukan och till toppen på plantan. Höjden för trädgårdsväxter (t.ex. buskar, träd, perenner) mäts från krukans övre kant och till toppen på plantan. Observera att höjden som vi uppger kan komma att avvika från faktisk leveranshöjd, då växter har hunnit växa mer än beräknat hos våra odlare eller blivit nedklippta för att stimulera ett buskigare växtsätt.

Alla produktbilder ska ses som illustrationer och exempel på produktens utseende. Produktbilder kan ej garantera varans exakta utseende och beskaffenhet. Alla priser är per styck ink moms och accessoarer som t.ex. krukor och dekoration ingår ej om inget annat anges. Ytterkruka som visas på produktbilder ingår ej i priset vid köp.

Beställning

Beställning av produkter är bindande och sker via e-handeln www.blomsterlandet.se. Vid beställning träffas avtal om köp först när Blomsterlandet har bekräftat betalningen via Klarna. Blomsterlandet ingår inte avtal med minderåriga (under 18 år) utan målsmans godkännande.

Avtal

Köpvillkoren utgör avtalet mellan Blomsterlandet i Sverige AB och kunden. Avtal finns tillgängligt för kunden att tillgå vid förfrågan, genom att kontakta oss på kundservice@blomsterlandet.se.

Så här handlar du

Klicka här för att få en detaljerad beskrivning av hur du genomför ett köp på www.blomsterlandet.se

Avbeställning

Kunden har rätt att avbeställa sitt köp innan beställningen/ordern har hämtats ut. Om avbeställning sker efter att kundens order har anlänt till utlämningsställe* har Blomsterlandet rätt till ersättning för den skada som bolaget lidit enligt 41 § konsumentköplagen. Försändelser/varor med levande växter och material debiteras fullt ut. Övriga försändelser/varor (t.ex. krukor & tillbehör) debiteras med våra kostnader för frakt, emballage och hantering och är alltid minst 300kr, eller hela orderbeloppet om försändelsens/orderns värde (belopp) undergår 300kr.

Avbeställning av en order skall ske skriftligen till Blomsterlandets Kundservice via formuläret du hittar via det blå frågetecknet nere till höger på din skärm. Samtliga ärenden rörandes avbeställning av en order hanteras inom 14 dagar.

Priser och betalning

På Blomsterlandets hemsida ingår alltid moms i angivet pris. Priserna kan avvika från Blomsterlandets fysiska butiker. Fraktkostnad tillkommer beroende på kundens val av leveransmetod.

Köp på Blomsterlandets hemsida är bonusgrundade för Green Room medlemmar. Kunden måste vara inloggad innan köpet genomförs för att bonuspoängen skall registreras. Kunden kan kontakta vår kundservice i efterhand för att efterregistrera bonuspoäng.

Skriv till oss via kontaktformuläret som du hittar när du klickar på det blå frågetecknet nere till höger på din skärm.

Telefon kundservice: 031-388 33 00

Betalningssäkerhet

Blomsterlandet garanterar att de betalningsalternativ som erbjuds på Blomsterlandets hemsida är säkra. Blomsterlandet använder Klarna för att hantera betalningar, klicka här för att läsa mer om Klarnas köpvillkor. Klarnas tjänst är säker och uppfyller kraven för PCI DSS (Payment Card Industry Data Security Standard). Vid betalning med Klarna, hanterar Blomsterlandet inte kundens betalningsuppgifter.
Vi erbjuder via Klarna följande betalningsalternativ:

Klarna direkt – Pengarna dras från ditt förvalda bankkonto eller direktöverföring via din bank.

Klarna faktura – Avgiftsfri faktura i 30 dagar eller samla allt på en månadsfaktura.

Klarna delbetalning – Dela upp din betalning och betala lite varje månad.

Betala med kort – Betala med valfritt betalkort.

Swish - betala med Swish-appen i din telefon.

Vi rekommenderar också att du laddar ner Klarna appen för att få bättre översikt över dina betalningar.

Varför får du fakturan innan du får dina varor?

När du slutför ditt köp i kassan blir pengarna reserverade på ditt konto. När ordern sedan är packad genomförs transaktionen på ditt konto alternativt fakturan mailas till dig. Tänk på att det är transporttid från vårt lager till våra utlämningsställen eller butiker och det dröjer därför någon dag eller två innan beställningen kan hämtas från att betalningen aktiverats.

Personuppgiftsbehandling

På Blomsterlandet hanterar vi dina personuppgifter i enlighet med svensk lag och GDPR. Mer om detta kan du läsa här.

Säkerhet och sekretess

All hantering av kundens uppgifter sker krypterat med högsta säkerhetsnivå. I samband med kundens registrering och beställning godkänner kunden att Blomsterlandet lagrar och använder kundens uppgifter för att fullfölja sina åtaganden gentemot kunden. Överföringen av personuppgifter sker krypterat via SSL. Lösenord angivna av kunden sparas krypterade. Blomsterlandet dokumenterar viss kommunikation som Blomsterlandet har med kunden via telefon eller e-post, för att kunna tillhandahålla den service som kunden förväntar sig av Blomsterlandet.

Leveransvillkor

På Blomsterlandets hemsida ingår alltid moms i angivet pris. Fraktkostnad kan tillkomma vid beställning av produkter och beror på kundens val av leveransmetod. Blomsterlandet levererar produkterna i samarbete med utvalda transportörer eller till någon av Blomsterlandets fysiska butiker. Blomsterlandet levererar endast inom Sverige. Leveranstiden är normalt 1 till 10 arbetsdagar, beroende på om produkterna finns på Blomsterlandets lager eller om de beställs på begäran direkt från leverantörens lager. Förväntat leveransdatum framgår i kassan innan du slutför din beställning. Vid veckor med röda dagar kan leveransen förskjutas. Försändelse/varor/order som anlänt till utlämningsställe* måste hämtas av kund inom 3 dagar.

Blomsterlandet erbjuder följande leveransalternativ:

Postpaket utlämningsställe innebär att produkterna skickas med PostNord till närmaste utlämningsställe, där produkterna kan hämtas ut hos lokala postombud. Den fraktavgift som tillkommer visas tydligt i kassan vid köpet.

Postpaket hemleverans innebär att produkterna skickas med PostNord hem till dig som kund. Den fraktavgift som tillkommer visas tydligt i kassan vid köpet.

Varubrev innebär att dina produkter skickas i ett kuvert direkt hem i brevlådan. Om varubrevet inte kan levereras i din brevlåda av diverse anledningar, så kommer varubrevet att levereras till närmaste utlämningsställe och du får ett sms med information där du får hämta ut det på närmaste utlämningsställe. Den fraktavgift som tillkommer visas tydligt i kassan vid köpet.

Hämta i butik innebär att produkterna kan hämtas ut i någon av Blomsterlandets fysiska butiker. Vid köp över 200 kr är det fri frakt, för mindre summa tillkommer fraktavgift som visas i kassan.

Bud (gäller endast företag) innebär att produkterna skickas med utvald transportör direkt till företagets leveransadress. Kunden blir informerad om fraktavgift innan beställning skickas från Blomsterlandet lager.

Vid utlämning/leverans av produkterna ska kunden alltid uppvisa legitimation. Endast personen med namnet på paketet får hämta ut ordern.

Vid leverans

Det är viktigt att du som kund kontrollerar beställningens skick och innehåll direkt när du mottar din leverans. Om beställningen hämtas ut i en av Blomsterlandets butiker ska eventuella avvikelser rapporteras direkt till butikspersonalen. Vid leverans till ombud eller direkt till hem dörren ska avvikelser rapporteras till Blomsterlandets kundservice. Avvikelser i leveransen ska Blomsterlandets kundservice informeras om inom skälig tid, och för levande växter inom 2 dagar.

Är produkterna skadade, trasiga eller defekta vid leverans omber vi dig att inte använda produkten till dess att du fått kontakt med Blomsterlandets kundservice. Vi omber dig även om möjligt att fotografera eventuella skador på emballaget/förpackningsmaterialet då detta underlättar för oss i hanteringen utav ditt ärende.

Ej uthämtade varor

Blomsterlandet bär inget ansvar på färskvaror, såsom växter, efter det att varorna anlänt till utlämningsställe*. Det är kunden som bär ansvaret för växter och andra färskvaror från den dag ordern anländer till utlämningsställe* eller butik enligt 20 § konsumentköplagen. Ångerrätten gäller inte om kunden låter bli att hämta ut sin försändelse/order. Kund bör därmed hämta sin försändelse/order så fort som möjligt efter aviseringen mottagits, då kunden bär ansvaret för växter och andra färskvaror. Aviseringen sker via sms och kunden bär ansvar för att fylla i korrekt mobilnummer vid beställning på Blomsterlandets hemsida.

I de fall kunden väljer att inte hämta ut sin/sina försändelse/order, skickas ordern i retur och kunden skall ersätta Blomsterlandet för den skada som bolaget lidit enligt 41 § konsumentköplagen. Försändelser/varor/order med levande växter debiteras fullt ut. Övriga ej uthämtade försändelser/varor (t.ex. krukor & tillbehör) debiteras med våra kostnader för frakt, emballage och hantering och är alltid minst 300kr. Om försändelsens/orderns värde (belopp) undergår 300kr, så utgår kostnad för ersättning med hela orderbeloppet.

Blomsterlandet ansvarar för risken vid transport till kunden, d.v.s. risken för att en produkt skadas eller kommer bort under transport till kunden. Kunden står för risken vid eventuell retur till Blomsterlandets lager.

Det kan finnas tillfällen då det är omöjligt att fullfölja en beställning, till exempel ifall Blomsterlandet leverantör inte kan fullfölja sitt åtagande gentemot Blomsterlandet. Blomsterlandet förbehåller sig därför rätten att friskriva sig från alla krav på ersättning från kunden gällande leveransförseningar.

Ångerrätt

Kunden har alltid 14 dagars ångerrätt enligt Distanshandelslagen. Ångerfristen börjar löpa från den dag kunden har tagit emot produkten. Kunden skall returnera ångrad produkt i originalförpackning med tillhörande emballage. Hanteras varan i större omfattning än vad som varit nödvändigt för att undersöka varan, skall kunden ersätta Blomsterlandet motsvarande värdeminskningen till följd av hanteringen enligt 15 § Distanshandelslagen.

I enlighet med Lagen om distansavtal och undantag för ångerrätten, har kunden inte ångerrätt på varor som snabbt kan försämras eller bli för gamla, eller som efter leverans sammanblandas med en annan.

Din ångerrätt gäller därför inte gröna växter, blommande växter, sticklingar, lökar, rotknölar, trädgårdsväxter och andra produkter som kan ta skada av att hanteras flera gånger. Ångerrätten gäller inte heller växter och produkter som har ett begränsat hållbarhetsdatum, klassas som färskvara, snabbt kan försämras, bli för gamla eller som efter inköp planterats. (Distanshandelslagen 2 kapitlet, paragraf 11, punkterna 4 och 6).

Ångerrätt gäller ej på digitala (e-post/sms) presentkort som har köpts på Blomsterlandets hemsida.

Blomsterlandet betalar tillbaka erlagt köpbelopp senast 14 dagar efter att returnerad produkt kommit Blomsterlandet till godo. Kunden står för eventuell fraktkostnad vid retur och ansvarar för risken vid returfrakt. Risken innefattar bland annat att produkten skadas eller kommer bort under frakt. Om fraktkostnad för Blomsterlandet uppstår vid kundretur dras den kostnaden av vid återbetalningen av köpbeloppet. Vid retur till Blomsterlandets fysiska butiker tillkommer ingen fraktkostnad. Vi löser inte ut försändelser/varor som återsänds mot postförskott och eller efterkrav.

Vid ångerrätt skall kunden kontakta Blomsterlandet innan returen görs genom att maila kundservice@blomsterlandet.se. Blomsterlandet står ej för returfrakten. För att nyttja ångerrätten måste kund meddela Blomsterlandet inom 14 dagar från den dag ångerrätten börjar gälla.

Om du vill kan du istället använda Konsumentverkets standardblankett för ångerrätt.

Om kunden vill byta en produkt skall produkten returneras, varav Blomsterlandet betalar tillbaka erlagt köpbelopp och kunden kan lägga en ny beställning. Fraktavgiften dras av från erlagt köpbelopp.

Ångerrätten gäller inte om kunden låter bli att hämta ut sina varor. Kund bör därmed hämta sin order så fort som möjligt efter att aviseringen mottagits.

Garanti

 

Hållbarhetsgaranti för krukväxter

Garantin gäller för krukväxter (annuella) kunden köper hos Blomsterlandet. Vår garanti innebär att du som kund skall erhålla en felfri växt som uppfyller de krav på sundhet, kvalitet och sortäkthet som branschens riktlinjer föreskriver. Garantin gäller i sju dagar från att varan hämtats ut. Kunden ska kontakta kundservice@blomsterlandet.se inom sju dagar om kunden vill använda garantin.

Växtgaranti för trädgårdsväxter

Garantin gäller för fleråriga prydnadsväxter, såsom träd, buskar, häckplantor, klätterväxter, barrväxter, rosor, fruktträd och bärbuskar (gäller ej perenner).
Vår garanti innebär att du som kund skall erhålla en felfri växt som uppfyller de krav på sundhet, kvalitet och sortäkthet som branschens riktlinjer föreskriver.

OBS! Kunden måste kontakta Blomsterlandets kundservice (kundservice@blomsterlandet.se) innan växten tas upp från växtplatsen annars kan reklamation ej hanteras.

Mer skötselråd, planteringstips med mera hittar du som kund i våra broschyrer, i vår växtkatalog eller på vår hemsida.

Garantins varaktighet

Växtgarantin gäller ett år efter uthämtning av varan/varorna för vedartade, fleråriga utomhusväxter (gäller ej perenner).

Undantag från garantin

Garantin gäller inte för skador som uppkommit efter köpet, t ex viltskador, vinterskador, övervattning, solskador och inte heller växter planterade i krukor eller lådor eftersom de då är betydligt mer utsatta. Garantin gäller inte för höstplanering av thujor i zon 4-5, då thujorna inte hinner etablera sig innan det blir för kallt och det finns stor risk för vinterskador.

Anvisningar

Spara orderbekräftelsen – denna gäller som garantisedel. Låt växten stå kvar på växtplatsen tills du rådgjort med Blomsterlandet.

Reklamationer och serviceärenden

 

Reklamation på köp i butik

Om du vill reklamera en produkt som du har köpt i en våra butiker, så behöver du ta med produkten samt kvitto till butiken. Om det är en växt som är planterad som du vill reklamera, så kan du skicka ett e-mail till Blomterlandets kundservice (kundservice@blomsterlandet.se) med bilder på växten för att få en första bedömning. Glöm inte att bifoga en bild på kvittot också.

Reklamation på köp på e-handeln

Kunden har ansvar att anmäla eventuell reklamation till Blomsterlandets kundtjänst inom skälig tid. Blomsterlandet uppmanar kunden att anmäla reklamationen så snabbt som möjligt. Då vi skickar levande växter och ska kunna garantera kvaliteten kräver vi att du hämtar ut dina växter inom 3 dagar från att du får aviseringen om leverans, varor som hämtas ut senare kommer ej gå att reklamera.

För vedartade fleråriga utomhusväxter (ej perenner) kan reklamation göras upp till 1 år efter inköpsdatum, då vi erbjuder en växtgaranti på 1 år. Garantin gäller inte för skador som uppkommit efter köpet, t.ex. viltskador, vinterskador, övervattning, solskador och inte heller växter planterade i krukor eller lådor eftersom de då är betydligt mer utsatta.

För övriga varor ska reklamationen göras inom 7 dagar genom att kontakta Blomsterlandet. Efter 7 dagar kan reklamation ej mottas.

Kunden ansvarar för att avemballera och inspektera produkternas skick vid mottagandet. Vid skador får kunden ej använda produkten och kunden måste behålla produktens emballage, så att hela paketet och produkten kan besiktigas vid handläggning av skadeärende. Om produkten eller dess emballage slängs eller kasseras innan reklamationen är hanterad och avslutad av Blomsterlandet, har Blomsterlandet ingen möjlighet att utföra en korrekt handläggning av reklamationen och reklamationen kan ej godkännas.

Vid reklamationer, service- och garantiärenden skall kunden kontakta Blomsterlandets kundservice via:
e-post: kundservice@blomsterlandet.se

Vid godkänd reklamation får kunden information om produkterna ska returneras till Blomsterlandet. I dessa fall, får kunden instruktioner för retur och frakthandlingar. Blomsterlandet kan ej ersätta fraktkostnad eller godkänna en reklamation om kunden har skickat en reklamation på egen hand, utan att först ta kontakt med Blomsterlandets kundservice.

Serviceärenden vid eventuella felaktigheter, skador och dylikt som uppstått av någon annan anledning skall betalas av kunden, i enlighet med Konsumentköplagens eller Köplagens regler.

Transporter

Blomsterlandet skickar dina varor i godkänt skick utan synliga skador. Om ditt paket är skadat när du hämtar ut det eller får det levererat, måste en anmälan/reklamation göras direkt till transportören. När transportören har godkänt din reklamation, ersätter transportören varan och Blomsterlandet skickar dig nya varor. Blomsterlandet bär inget ansvar och återbetalar ej för eventuella frysskador eller transportskador som kan uppstå på växter under leverans.

Vid köp av levande växter, tänk på att skicket på växterna kan komma att påverkas under leveransen till dig. Det är pga. den hantering som uppstår hos transportören, vilket Blomsterlandet tyvärr inte kan styra över eller påverka. Blomsterlandet gör sitt yttersta för att packa dina växter på ett sådant sätt så skador inte ska uppstå. Växter som anländer med kosmetiska skador är därför inte skäl nog att reklamera så länge växten är vid liv.

Tvister och lagval

På dessa köpvillkor skall svensk rätt tillämpas. Vid eventuell tvist följer Blomsterlandet E-butik Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer.

Vid frågor gällande Blomsterlandet E-butiks köpvillkor hänvisas kunden till Blomsterlandets kundservice via
e-post: kundservice@blomsterlandet.se

telefon: 031-388 33 00

Vi på Blomsterlandet försöker alltid lösa tvister direkt med våra kunder. Om vi trots allt inte lyckas komma fram till en lösning har du som konsument möjlighet att kontakta en lokal alternativ tvistelösningsnämnd för att framföra dina klagomål. Blomsterlandet har åtagit sig att följa beslut och rekommendationer från Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) såsom alternativt tvistlösningsorgan. Du kan därmed kontakta ARN rörande ditt anspråk mot Blomsterlandet.

Allmänna Reklamationsnämnden
Box 174
101 23 Stockholm
http://www.arn.se/

ARN är inkluderad i det nationella registret av godkända tvistlösningsnämnder enligt de krav som uppställs i enlighet med Europaparlamentets och rådets direktiv 2013/11/EU av den 21 maj 2013 om alternativ tvistlösning vid konsumenttvister:
https://ec.europa.eu/consumers/odr/main/index.cfm?event=main.home2.show&lng=SV

Företagsinformation
Blomsterlandet Sverige AB
Box 116
435 23 Mölnlycke
Organisationsnummer: 556469-3520
Momsregistreringsnummer: 556469-352001
E-mail: kundservice@blomsterlandet.se

 

*Utlämningsställe – Avser Blomsterlandets fysiska butiker samt externa ombud som tex. PostNord.