Retur & reklamationer

Hur reklamerar jag en vara? 

Reklamation på köp i butik 

  • Ta med varan och kvittot till butiken. För att läsa om vår växtgaranti, klicka här.
  • Om du ska reklamera en trädgårdsväxt som är planterad, kan du börja med att skicka ett mail med minst 2 tydliga bilder på växten samt kvittot, gå in under kontakta oss och välj reklamation och sen fyll i formuläret. Personalen gör då en första bedömning och återkommer till dig hur ni går vidare i ärendet. 

Reklamation på köp på e-handeln 

För att läsa om vår växtgaranti, klicka här. 

Skicka in ditt reklamationsärende med nedan information:

  • Ordernummer
  • Produktens/produkternas benämning
  • Antal produkter du önskar reklamera
  • Minst 2 tydliga bilder på produkten/produkterna som ska reklameras 

Öppet köp och ångerrätt

I butik

  • Vi erbjuder 30 dagars öppet köp på våra varor, gäller ej levande växter. Ta med vara och kvitto till butiken. Gäller obruten förpackning och att varans skick är oförändrat. 

Online

  • Vi erbjuder 14 dagars ångerrätt enligt Distanshandelslagen. Ångerfristen börjar löpa från den dag du som kund har tagit emot produkten. Returnera ångrad produkt i originalförpackning med tillhörande emballage. 
  • Ångerrätten gäller ej krukväxter, sticklingar, lökar, rotknölar, trädgårdsväxter eller andra varor som klassas som färskvaror. 

Våra köp- och leveransvillkor kan du läsa här. 

Hur kan jag returnera mitt onlineköp i butik? 

Om du ångrar ditt köp kan du utan kostnad returnera varan till någon av våra butiker. 
Ta med varan i originalförpackning samt orderbekräftelsen för köpet. 

Ångerrätten gäller i 14 dagar. 

Observera!  Du har inte retur/ångerrätt på krukväxter, sticklingar, trädgårdsväxter och andra produkter som klassas som färskvara. 

Läs mer om våra villkor här: Köp- och leveransvillkor. 

Hur får jag tillbaka mina pengar vid retur/reklamation?

Om du handlat på Blomsterlandet.se och har valt att betala med kort kommer dina pengar att sättas över på det konto som du gjorde din betalning med inom 14 dagar. 

Vid val av faktura eller konto kommer antingen fakturan makuleras eller beloppet justeras. Om fakturan är betald sker en återbetalning på det betalade beloppet. 

Hur gör jag en retur med Postnord? 

Vill du skicka tillbaka varorna med Postnord följer du instruktionerna nedan: 

Om du väljer att returnera via Postnord, står du själv för returkostnaderna samt att varorna kommer fram oskadda till vårt lager.  

Observera!  Du har inte retur/ångerrätt på gröna växter, blommande växter, sticklingar, lökar, rotknölar, trädgårdsväxter och andra produkter som kan ta skada av att hanteras flera gånger. Du kan heller inte returnera/ångra produkter som har ett begränsat hållbarhetsdatum eller som klassas som färskvara. 

Läs mer om våra villkor här:  Köp- och leveransvillkor. 

returblankett.pdf ska fyllas i och skickas med. 

Returen ska skickas till nedan adress

Blomsterlandet 
Knut påls väg 5 
256 69 Helsingborg 

Steg för steg 

  1. Anmäl din retur till vår kundservice under "kontakta oss" i widgeten längst ner till höger på sidan. 
  2. Ladda ner returblanketten och fyll i den. Om du inte har möjlighet att skriva ut den kan du skriva en lapp med information om vilka varor du returnerar, ordernummer osv. 
  3. Packa varsamt ner varan/varorna i ett paket och lägg med den ifyllda returblanketten. 
  4. Sätt en adresslapp med adressen till Blomsterlandets centrallager i Helsingborg. 
  5. Lämna in paketet till närmsta postombud. En lista på ombud hittar du här: https://www.postnord.se/vara-verktyg/hitta-servicestalle Du kan t.ex. använda tjänsten Skicka Lätt som är spårbar. 
  6. Notera att det kan ta upp till 14 dagar för din retur att komma fram och registreras på vårt lager. 
  7. När din retur är registrerad på vårt lager sker återbetalningen till dig inom 14 dagar. Återbetalningen sker via Klarna. 

När du returnerar varor till vårt lager är det du som kund som ansvarar för varan tills dess att den har kommit fram. Vi rekommenderar därför att du emballerar väl och alltid skickar ditt paket spårbart samt meddelar vår kundservice på förhand att din retur är på väg. Om du skickar din retur oanmäld, finns det risk att returen inte blir godkänd.