Köpvillkor & växtgaranti för köp i butik

Vår enskilt viktigaste uppgift är att Du som kund är nöjd med ditt köp och känner Dig välkommen tillbaka till någon av våra butiker. Läs gärna våra köpvillkor och vår växtgaranti för mer information. Har du ytterligare frågor är du självklart alltid välkommen att kontakta oss.

Retur - Öppet köp

Vi vill att du som kund skall känna dig nöjd med ditt inköp. Därför erbjuder vi 30 dagars öppet köp på krukor och tillbehör. Allt du behöver göra är att ta med dig din oanvända vara tillbaka till oss och kvittot.  
Vi har inte öppet köp på levande växter eftersom de räknas som färskvaror. Öppet köp gäller därför inte på snittblommor, gröna växter, blommande växter, sticklingar, lökar, rotknölar och trädgårdsväxter. 

Betalning

I våra butiker går det bra att betala med kort (även American Express), Swish och Blomsterlandets presentkort. 

Beställning

Om du gör en special beställning i butik är detta bindande och ska hämtas så fort som möjligt. Innehåller beställningen levande växter ska den hämtas inom tre dagar för att vi ska kunna garantera hållbarheten på dessa produkter. Vid ej upphämtade av levande växter debiteras du full avgift för dessa växter.

Garanti

Krukväxter - hållbarhetsgarant i 7 dagar 

Garantin gäller för alla krukväxter, säsongsväxter och medelhavsväxter som du köper hos oss. Vår garanti innebär att du som kund skall erhålla en felfri växt som uppfyller de krav på sundhet, kvalitet och sortäkthet som branschens riktlinjer föreskriver. Garantin gäller i sju dagar och allt du behöver göra är att ta med växten och kvittot till en av våra butiker.

Orkidéer - 6 veckors garanti

Våra orkidéer håller hög kvalitet och vi garanterar att den fortsätter att blomma i hela sex veckor efter köpet. Skulle du ändå inte vara nöjd med blomningen tar du bara med dig orkidén och kvittot till en av våra butiker.

Snittblommor - hållbarhetsgaranti i 5 dagar

Garantin gäller för alla snittblommor du köper hos oss. Garantin gäller i fem dagar och allt du behöver göra är att ta med blommorna och kvittot till en av våra butiker. 

Trädgårdsväxter - garanti i 1 år

Garantin gäller i ett år för fleråriga prydnadsväxter, såsom träd, buskar, häckplantor, klätterväxter, barrväxter, rosor, fruktträd och bärbuskar. Garantin gäller ej perenner. 
Vår garanti innebär att du som kund skall erhålla en felfri växt som uppfyller de krav på sundhet, kvalitet och sortäkthet som branschens riktlinjer föreskriver. 
OBS! Kontakta alltid oss innan du tar upp växten från växtplatsen. 

Undantag från garantin

Garantin gäller inte för exempelvis viltskador, vinterskador, övervattning eller solskador. Garantin gäller inte för växter som har planterats i fel zon och inte heller för växter planterade i krukor eller lådor, eftersom de då är betydligt mer utsatta. Garantin gäller inte för höstplanering av tujor i zon 4-7, då tujorna inte hinner etablera sig innan det blir för kallt och det finns stor risk för vinterskador.

Perenner - garanti i 1 månad

Garantin gäller för alla örtartade perenner som du köper hos oss. Under förutsättning att du skött om växten enligt våra skötselråd. Allt du behöver göra är att ta med växten och kvittot till en av våra butiker.

Reklamation på köp i butik

Du har tre års reklamationsrätt på varor. Om du vill reklamera en vara ska du göra det inom skälig tid. Skälig tid anses vara inom två månader från det att du upptäckte felet.

Om du vill reklamera en produkt som du har köpt i en våra butiker, så behöver du ta med produkten samt kvittot till butiken. Om det är en trädgårdsväxt som är planterad som du vill reklamera, så kan du skicka ett mejl med bilder på växten samt kvittot till kundservice för att få en första bedömning.