Färre växter ska slängas - så minskar vi svinnet

Fler växter räddas i Blomsterlandets arbete med att minska kassationerna. Ett ökat trädgårdsintresse och bra planering av inköpen är en stor del av hemligheten. Jimmy Gaardén, butikschef på Blomsterlandet i Torslanda berättar mer.

Varor blir gamla och dåliga och kan behöva kastas bort. Tyvärr är det något vi alla varit med om och något som även drabbar företag. Hos oss är det främst växter som ibland måste slängas. De som säljs till kunderna ska trivas och vara vackra att titta på. Därför kasseras växter som börjar se vissna ut eller tagit skada på annat sätt.

Men att odla och transportera växter som sedan måste slängas är att tära på jordens resurser i onödan, samtidigt som det naturligtvis är en ekonomisk förlust. Därför har Blomsterlandet som mål att så få växter och andra varor som möjligt ska kastas. Kassationerna – som det heter i handeln – ska minska.

En av dem som jobbat framgångsrikt med detta är Jimmy Gaardén, butikschef på Blomsterlandet i Torslanda i Göteborg. Kassationerna i butiken har minskat med 1,5 procent i år jämfört med förra året. Det kanske inte låter så mycket men i en trädgårdsbutik där stora mängder växter årligen måste slängas kan det handla om värden för hundratusentals kronor.

Jimmy GaardénButikschef Blomsterlandet Torslanda"Kassationen börjar vid beställningen!"

Förklaringarna till det minskade svinnet är flera. En är det växande intresset för hem och trädgård. Kunderna handlar helt enkelt mer, vilket gör att färre växter hinner blir för gamla

– Folk är hemma och pyntar mer. När Volvo stängde ner på grund av coronapandemin i våras hade vi besök av kunder som aldrig odlat tidigare men ville prova på, säger Jimmy Gaardén.

Han är noga med att påpeka att Blomsterlandet följer myndigheternas råd restriktioner och att butiken har vidtagit en rad åtgärder för att inte bidra till smittspridningen i samhället. Det är också glesare i butikerna nu än tidigare men de som kommer in och handlar passar på att göra fler inköp på en gång.

Men försäljningsökningen är inte den enda förklaringen till att kassationerna minskat. Det handlar också om att planera inköpen bättre.

– Kassationerna börjar vid beställningen. Personalen lägger mycket tid på detta. De kollar försäljningsstatistiken för att se hur olika varor sålde tidigare år vid samma tid. Väder och vind betyder också mycket. En solig dag kan vi ha tre kassor öppna medan det räcker med en kassa om det regnar. Det gäller alltså att ha koll på långtidsprognoserna när inköpen görs.

Också viktigt är att ha erfaren personal med kunskap om hur man sköter och vattnar växter och en känsla för vad kunderna vill ha. Jimmy Gaardén sammanfattar formeln för att göra rätt inköp så här:

– Väder och vind, statistik och känsla. Rätt pris är en annan del av hemligheten. Den som vill göra ett klipp på rododendron har möjlighet i slutet av maj. Då kan plantor som inte gått åt under ruschen tidigare på våren säljas till lägre pris. Kunden handlar billigt och butiken slipper bli sittande med växter i lager som senare kanske måste kasseras.

Blomsterlandet i Torslanda är inte ensamma i det framgångsrika arbetet mot att minska kassationerna. Över landet som helhet handlar det om en minskning med 1 procent i snitt.