Så arbetar Blomsterlandet med covid-19

Hur jobbar Blomsterlandet med att förhindra spridningen av Covid-19?

Just nu påverkas alla i Sverige av covid-19 (coronaviruset). Alla våra butiker är öppna och vi gör allt vi kan för att det ska kännas tryggt för dig som kund och för våra medarbetare. Vi följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer och har en allmänt aktiv beredskap. Vi har alla ett ansvar att göra vad vi kan för att minska spridningen.

När du kommer in till oss på Blomsterlandet hjälper vi dig precis som vanligt. Men vi håller lite större avstånd till dig. För med det nya coronaviruset är inte läget riktigt som vanligt. Att hålla lite extra avstånd är ett sätt att bidra till minskad smittspridning.

Vi har rutiner för våra medarbetare när det gäller hygienen och för hur de ska bemöta våra kunder i butiken. De stannar hemma om de är sjuka. Vi hoppas att du som kund hjälper oss genom att också tänka lite extra på att ta hänsyn till våra medarbetare och andra kunder genom att också hosta och nysa i armvecket och hålla avstånd – för att nämna några exempel.

Vi har tills vidare stoppat externa besök av leverantörer i våra butiker och på vårt huvudkontor och kommer inte ha några sedan tidigare planerade butiksaktiviteter. Vi har ersatt nästan alla fysiska möten med telefon eller videokonferens.

Vad gör vi just nu för att skapa trygghet för våra kunder?

Nedanstående information uppdateras löpande

  • Vi har markeringstejp på golvet i våra butiker för att göra det enklare för våra kunder att hålla avstånd till varandra.
  • Vi har plexiglasskydd i kassorna som en barriär mellan dig som kund och våra medarbetare i kassan.
  • Vi lanserar en tjänst på vår e-handel där du kan hämta dina beställda varor utanför butiken.
    Den här tjänsten kommer rullas ut stegvis på våra butiker. Här kan du läsa mer om hur det fungerar och vilka butiker som erbjuder det.
  • Vi erbjuder nu Swish vid köp i butik.
  • Vår kundradio i butik hjälper till att påminna våra kunder om att visa hänsyn och hålla avstånd.
  • En del butiker har möjlighet att ha kassor på utegårdarna vissa tider och när vädret tillåter. Information om detta finns i så fall på deras respektive butikssidor här på hemsidan. Vid frågor är det säkrast att skicka ett mail till din butik.
  • Vi erbjuder även tillfälliga kassor utomhus i många av våra butiker, ihop med julgransförsäljning eller på utgårdarna. Vilka öppettider som gäller för utekassorfinns på respektive butikssida.

Hur gör jag om jag inte vill handla i butik?

Du är varmt välkommen att handla här på hemsidan. Du kan välja att hämta ditt paket på en av våra butiker, på Postnord utlämningsställe eller Hämta utanför butiken på utvalda butiker. Här kan du läsa mer om hur Hämta utanför butiken fungerar och vilka butiker som erbjuder det.

Har du fler frågor?

Har du frågor eller funderingar ser vi gärna att du i första hand vänder dig till vår hemsida för information eller mailar din fråga till din butik. Allt för att minska belastningen på medarbetarna i butik, som just nu kan ha svårt att hinna svara i telefon.

Klicka på knappen nedan för att hitta e-postadress till din butik, där du också finner aktuella öppettider.

Vi vet inte hur situationen kommer utvecklas, men vi lovar att vi kommer fortsätta försöka göra det så enkelt och tryggt som möjligt för dig som kund och våra medarbetare.

Hitta din butik